VACANCES 2016 (PLA "B")

6ª Etapa
7ª Etapa
8ª Etapa

Atès que els marroquins sembla que estan una mica revoltats, anem a preparar un pla "B" per si la cosa es torça i hem de reestructurar les vacances.

A causa de les dates escollides, no és pla de llençar "p'al" Nord, atès que pot començar a refrescar en excés i no és qüestió d'anar carregats de roba d'abric. Així que la idea seria mantenir-nos pel Sud de la Península Ibèrica i recórrer Portugal.

Som hi. Com sempre, les etapes no han de coincidir forçosament amb els dies de ruta. Es poden partir, es poden ajuntar, o es poden gestionar com ens vingui de gust, sobre la marxa.

1ª Etapa: Sortirem d'Algesires per dirigir-nos a l'Est, cap a Huelva. Tenim uns 400 km. Si volem anar vorejant la costa, hem de pensar que no es pot creuar Doñana, pel que haurem de pujar fins a Sevilla, i després baixar una altra vegada, cap a Matalascañas, o cap a Huelva per autopista. Pasarem a la vora de Moguer, per si ens ve de gust visitar-lo. Desprès podem seguir per Aljaraque, Cartaya, Lepe i acabar a Isla Cristina, a la vora de Ayamonte.  Com que tindrem temps de sobra, podem partir en dos aquesta etapa. No es qüestió de estresar-se…

Ruta Etapa 1

2ª Etapa: Podem entrar a Portugal per dues víes: pel pont de la autopista A49 o bé en barco. Ho podem decidir sobre la marxa. Si entrem per la autopista, hem de tenir present el tema dels peatges a Portugal. El TeleTac funciona en aquell país; peró si no, hi ha que mirar-se aquestes instruccions. Entrarem a El Algave per Vila Real just creuar el Guadiana. Si ens ve de gust, podem fer una “incursió” cap al Nord tot seguint el curs del riu fins Alcoutim, des de on es pot veure Sanlucar del Guadiana, a l'altra riba. Després, la ruta pot seguir per la costa, cap a Tavira, a on podem visitar el seu casc antic, d'origen medieval. Des de aquesta ciutat podem apropar-nos a Milreu, per veure les seves sus ruines romanes. Seguint cap a l'Oest, Trobarem el parc natural de Ria Forrmosa, y  després arribarem Faro, capital de l'Algarve.

Ruta Etapa 2

3ª Etapa: Seguim la nostra ruta cap a l'Oest. Pocs km. més endavant podem desviar-nos lleugerament al Nord, per entrar en Loulé. És un poble dedicat bàsicament a l'artesania del coure, cuir, espart i ceràmica. (Dic jo que hi haurà algun bar per fer una cerveseta durant l'espera, no?) Tornant a la nostra ruta, ens trobarem amb Albufeira, on podem veure les seves platges. Poc més endavant Lagoa i Carvoeiro, de visita obligada segons la guia. A pocs quilòmetres es troba Silves amb una catedral edificada sobre l'antiga mesquita i un famós castell. Al sud tenim Portimao, segons diuen semblant a les poblacions de la Costa del Sol. Sense comentaris. A prop de Portimao hi ha el Cap de Rocha, i, al Nord, Caldas de Monchique, aquesta sí, de visita obligada. Es pot ascendir també al Monte Foia, el punt més alt de l'Algarve, des d'on es pot divisar tot el litoral. Podem continuar després per Lagos i seguir cap a Vila do Bispo, Sagres i Cap San Vicente.

Ruta Etapa 3

I ara unes fotos dels FPs de la zona:

FP Ayamonte-Faro

FP_Cabo Sao Vicente

No crec que tinguem problemes de pernocta...

4ª Etapa: Sortirem de Cap Sao Vicente en direcció Nord, cap a Alfambra, per arribar poc després a Aljezur, amb la platja de Monte Clerigo. Una mica més endavant abandonarem l'Algarve per endinsar-nos en l'Alentejo per Ribeira de Seixe. Després creuarem Odeceixe i arribarem a Odemira. A partir d'aquí, tornarem en direcció a la costa atlàntica per visitar Almogarve i Vila Nova de Milfontes, per arribar poc després a Sines. Seguirem en direcció a Santiago de Cacem, per si ens fa gràcia visitar l'assentament romà de Miróbriga. Pasarem per Grándola i després, Alcacer do Sal. D'aquí podem seguir dues rutes per a dirigir-nos cap a Setúbal. Podem anar cap a la costa, pel sud de la Reserva  Nacional do Estuario do Sado, fins aCentóbriga, ruïnes romanes d'obligada visita segons les guies, i d'aquí en ferri fins a Setubal, o bé per la ribera nord del Sado, directament a Setúbal. Després a Palmela creuarem el Parc Natural da Serra da Arrábida per arribar a Lisboa.

Ruta Etapa 4

5ª Etapa: Després de visitar Lisboa, a la qual li podem dedicar un dia sencer si més no, podem fer una incursió cap a l'Est de Portugal., per recórrer l'Alentejo. En aquesta ruta, tenim com a població més important i digna de visita, Evora. A la vora de Evora es troba Arraiolos, que té un campanar, com a mínim, curiós. Al nord de Arraiolo es troba Pavía, població que té un dolmen reconvertit en ermita. Una mica més endavant arribarem a la blanca vila de Estremoz i, després, ja a prop de la frontera amb Espanya, arribarem a Elvas.

Ruta Etapa 5

6ª Etapa: Aqui, com tantes altres vegades, tenim dues opcions per continuar el nostre recorregut: Entrar a Espanya i dirgirnos cap al Nord fins a València d'Alcántara i retornar a Portugal, o retrocedir fins Estremoz i dirigir-nos cap a Portalegre i Castelo de Vide. Després podem dirigir-nos cap a Gaviao, a les proximitats de Belver, visitar el seu castell i gaudir de les vistes que s'albiren des d'aquest punt. seguirem cap a Constancia i Entroncamento, on es troba el Castillo de Almourol. Si ens crida l'atenció el tema dels Templers, podem desviar-nos fins a Tomar, a 19 Km. Poc més endavant entrarem a la Reserva Natural de Paúl de Boquilobo. Després arribarem a Golega, on cal veure l'Església da Conceiçao, segons diuen ... Si ens ve de gust veure un museu, podem detenir-nos en Alpiarça, on hi ha la  Casa-Museu dos Patudos. Aviat arribarem a Santarem i Torres Novas, on es troben les ruïnes romanes de la villa de Cardilio. De nou, dues opcions: retornar cap a Lisboa per visitar els seus voltants, Estoril, Sintra i Queluz, o, si ja hem visitat aquestes poblacions en la o etapes, podem dirigir-nos una mica més al Nord, passar per Fátima i arribar de nou a la costa a l'altura de Obidos.

Ruta Etapa 6

7ª Etapa: Bé, seguirem en direcció Nord, costejant; així que passarem per Alcobaça, Nazaré i Batalha, camí de Coimbra. Des d'aquí podem desviar-nos cap a l'Est, fins a Guarda, per després girar de nou a l'Oest, per visitar Viseu i arribar després a Aveiro, d'on tenim referències per menjar bacallà i altres cosetes.

Ruta Etapa 7

8ª Etapa: Després de visitar Aveiro, seguirem cap al Nord per arribar a Porto. A 30 km. d'Aveiro, trobarem, a la nostra dreta Santa María da Feira, amb un bonic castell, i a l'esquerra, Ovar, i seguint per la vora de la ria en direcció sud, Sao Jacinto, en una barra de sorra amb dunes. De nou en direcció nord, arribarem a Espinho i, a continuació, Oporto. Seguint per la costa, arribarem a Vila do Conde. Després seguirem fins a Viana do Castelo i, a continuació podem dirigir-nos una mica cap a l'interior, per visitar Braga, Guimaraes i Barcelos. En les proximitats de Braga es troba el Santuario de Bom Jesus do Monte, amb unes boniques escalinates. Uns quilòmetres més endavant, podem desviar-nos cap Caldas do Gerés, dintre del Parque Nacional de Peneda-Gerés, on es troba el mirador de  Pedra Bela i la cascada do Arado i al final del recorregut, la població termal de Gerés. Toca tornar enrere uns pocs quilòmetres per dirigir-nos cap a l'Oest, cap a Montalegre, amb un altre castell, molt bonic, i Chaves, amb més termes romanes, i, després, arribarem a Bragança, vorejant el Parque Natural de Montezinho.

Ruta Etapa 8

Sembla que comença la tornada a casa, i res millor que iniciar-la, res més retornar a Espanya, a les Arribes del Duero. Podem iniciar la visita a Miranda do Douro, encara en terra portuguesa, per després continuar cap a l'Est. Aqui hi ha un mapa, per poder situar-nos, més o menys. Sembla que el millor és dirigir-se a la Casa del Parc, a Sobradillo, o bé al punt d'informació de Aldeaavila de la Ribera per tenir informació "fresca" sobre els itineraris i rutes que es poden realitzar .. I aqui, un altre mapa.
Las Arribes del Duero

MARCANT DATES
Si tot va segons el previst, arribarem a Algesires el 27 de Setembre, sortirem el 28 per fer nit a prop de Doñana, que visitarem el 29. Podem fer nit a prop de la frontera, bé abans o bé després d'entrar en terreny portuguès. El 30 arribarem als voltants de Faro, per seguir el dia 1 d'octubre fins al Cap Sant Vicent. El dia 2 iniciarem la ruta cap a Sines. L'arribada a Lisboa podem fer-la al voltant del dia 3 o el 4, depèn de les paradetes que fem. Dos dies a Lisboa i voltants, i ens plantem al dia 6, en què ens dirigirem cap a Evora, i al dia següent, cap a Elvas.